Kategorie produktów

Odpowiedzialni w biznesie

Piątek, 15 kwietnia 2011 HURT & DETAL Nr 04 (62) / 2011
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu to bardzo pozytywny trend, który coraz łatwiej i wyraźniej możemy zaobserwować wśród firm działających na naszym rodzimym rynku. Całym sercem pochwalamy taką działalność.

Co to jest odpowiedzialny biznes? To taki sposób prowadzenia działalności, gdzie oczywiście nie tylko należycie prowadzone są relacje z klientami, ale również z pracownikami, dostawcami, społecznościami lokalnymi. To także troska o ochronę środowiska naturalnego. Jest to współczesna filozofia prowadzenia biznesu, który nie jest już nastawiony tylko na zyski, ale zauważa otaczających go ludzi, świat i przyrodę. Poniżej prezentujemy idee wybranych graczy rynku FMCG, z którymi na co dzień Państwo współpracujecie sprzedając ich produkty w swoich placówkach, a być może nie wszystko wiecie o ich działalności i odpowiedzialności społecznej. Każdy z nich został poproszony o odpowiedź na cztery zagadnienia… Zapraszam do lektury!

Ahmed Elafifi
Dyrektor Generalny, Coca-Cola HBC Polska


Społeczna odpowiedzialność biznesu dla naszej firmy to... pogodzenie interesów firmy w krótkim okresie z interesami wszystkich, których działalność firmy dotyka, nie tylko obecnie, ale także w przyszłości.


Naszymi priorytetami w tym zakresie są... zdrowie i aktywność fizyczna konsumentów, troska o zasoby wodne, energia i ochrona klimatu, odpady i recykling, rozwój pracowników, współpraca z partnerami, relacje z lokalnymi społecznościami.


Zasady społecznej odpowiedzialności biznesu realizujemy we wszystkich obszarach naszej działalności. Tylko w ten sposób zapewnimy zrównoważony rozwój firmy zgodny z zasadami odpowiedzialności społecznej. Każdy z obszarów działalności firmy ma wpływ na społeczność, w której prowadzimy biznes i środowisko naturalne, stąd firma podchodząca w poważny sposób do tego zagadnienia powinna – tak jak my- posiadać zintegrowaną strategię odpowiedzialności społecznej w każdym aspekcie jej działania.


Nasze działania w zakresie odpowiedzialności społecznej biznesu zostały zauważone przez... niezależne organizacje i przedstawione wielokrotnie jako „najlepsze praktyki” w dorocznych publikacjach „Ranking Odpowiedzialnych Firm” i „Raport: Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre praktyki” oraz nagrodzone przez PKPP Lewiatan tytułem „Laur Odpowiedzialności” za dobre praktyki środowiskowe.


Janusz Gołębiowski
Prezes Zarządu Henkel Polska


Społeczna odpowiedzialność biznesu dla naszej firmy to... część naszego korporacyjnego DNA. Zrównoważony rozwój i społeczna odpowiedzialność biznesu są głęboko zakorzenione w wartościach i historii firmy. Henkel w swojej działalności dąży do osiągania równowagi pomiędzy sukcesem ekonomicznym, postępem społecznym i ochroną środowiska.


Naszymi priorytetami w tym zakresie jest... odpowiedzialne działanie wzdłuż całego
łańcucha wartości. Zgodnie z globalną strategią w obszarze zrównoważonego rozwoju Henkel realizuje zasady odpowiedzialności społecznej na wielu płaszczyznach działania – od procesu innowacji produktowych poczynając, przez wytwarzanie produktów, ich dystrybucję i utylizację odpadów, aż po relacje z pracownikami, interesariuszami i otoczeniem.


Zasady społecznej odpowiedzialności biznesu realizujemy w następujących obszarach naszej działalności. Jako producent Henkel dokłada wszelkich starań, aby zmniejszać oddziaływanie swoich zakładów oraz produktów na najbliższe otoczenie. W zakładach produkcyjnych wdraża rozwiązania technologiczne mające na celu oszczędne gospodarowanie zasobami naturalnymi i redukcję emisji zanieczyszczeń.


Nasze produkty charakteryzują się nie tylko skutecznością i jakością, ale także dbałością o środowisko naturalne. Zgodnie z przyjętym zobowiązaniem każdy nowy produkt Henkla musi przyczyniać się do realizacji zasad zrównoważonego rozwoju przynajmniej w jednym z kluczowych dla firmy obszarów ekologicznych: energii i klimatu, wody i ścieków, materiałów i odpadów, bezpieczeństwa i zdrowia oraz postępu społecznego.


Istotną częścią globalnej strategii zrównoważonego rozwoju Henkla jest także zaangażowanie społeczne, wychodzące poza aktywność biznesową. W ramach programu zaangażowania społecznego firma wspiera na całym świecie społeczne projekty edukacyjne, naukowe, sportowe, zdrowotne, artystyczne, kulturalne i ekologiczne. Są one kierowane zarówno do pracowników, jak i lokalnych społeczności. Przykładami inicjatyw realizowanych w Polsce są program wolontariatu pracowniczego Make an Impact on Tomorrow oraz konkurs ekologiczny „Henkel – zielone granty”.


Nasze działania w zakresie odpowiedzialności społecznej biznesu zostały zauważone przez… liczne krajowe i międzynarodowe organizacje. Od trzech lat nasze projekty znajdują uznanie kapituły Raportu Dobrych Praktyk publikowanego przez Forum Odpowiedzialności Biznesu w Polsce. W 2010 roku Henkel po raz czwarty z rzędu został wyróżniony jako lider branży zarówno w globalnej, jak i w europejskiej edycji indeksu Dow Jones Sustainability Index – DJSI World i DJSI Europe, zajmując pierwsze miejsce w kategorii nietrwałych artykułów gospodarstwa domowego. W marcu zeszłego roku firma została wpisana na listę najbardziej etycznych firm na świecie (World’s Most Ethical Companies) sporządzaną przez Instytut Ethisphere z USA.


Iwona Konstanty
Starszy Specjalista ds. PR Nestlé Polska


Społeczna odpowiedzialność biznesu dla naszej firmy to... Strategia Tworzenia Wspólnej Wartości. W Nestlé jesteśmy przekonani, że warunkiem uzyskania korzyści dla udziałowców i samej firmy jest takie działanie, które jednocześnie przynosi wartość społeczeństwu: np. rolnikom dostarczającym nam surowce, naszym pracownikom, klientom i konsumentom oraz szeroko rozumianym społecznościom w krajach, w których prowadzimy działalność. Nazywamy to Tworzeniem Wspólnej Wartości i wierzymy, że jest to niezbędny czynnik długofalowego powodzenia w biznesie.


Naszymi priorytetami w tym zakresie są... Trzy kluczowe obszary, wokół których koncentruje się działalność firmy z zakresu Tworzenia Wspólnej Wartości (ang. Creating Shared
Value) to:
•     Odżywianie (strategia Nutrition, Health Wellness: Dbałość o zdrowie, prawidłowe odżywianie i dobre samopoczucie dzięki produktom Nestlé)
•     Woda (redukcja zużycia wody w swojej działalności oraz współpraca z rolnikami w celu zwiększenia efektywności wykorzystywania przez nich zasobów wody. Ponadto zwiększanie dostępu do czystej wody i urządzeń sanitarnych na wsiach)
•     Rolnictwo (wsparcie społeczności rolników dzięki pomocy udzielanej przez naszych dostawców w podnoszeniu wartości i jakości ich produktów)


Zasady społecznej odpowiedzialności biznesu realizujemy w następujących obszarach naszej działalności... Co roku Nestlé publikuje raport społeczny, w którym prezentuje działania Tworzenia Wspólnej Wartości o charakterze globalnym. Znajduje się tam wiele przykładów z różnych obszarów CSR na różnych kontynentach. Obraz ten nie byłby jednak pełny bez licznych inicjatyw lokalnych, które nie znalazły się raporcie, a które wpisują się w tę samą, światową filozofię działania. W Polsce również prowadzimy wiele działań CSR, które są częścią strategii biznesowej firmy i obejmują cały łańcuch wartości firmy.


Nasze działania w zakresie odpowiedzialności społecznej biznesu zostały zauważone przez...
I miejsce na Targach Dobrych Praktyk Forum Odpowiedzialnego Biznesu za najlepszą praktykę „Szkolenia żywieniowe Nestlé” w 2008 roku: Szkolenia żywieniowe w Nestlé Polska rozpoczęły się na początku 2007 roku i trwały do końca 2008 roku. Nieustannie szkolimy tych, którzy zostają nowymi pracownikami naszej firmy, do tej pory osiągnęliśmy poziom 97% przeszkolonych pracowników. Warsztaty obejmują również naszych interesariuszy zewnętrznych: agencje kreatywne, czy partnerów biznesowych.


Należy podkreślić, że tematyka szkoleń żywieniowych Nestlé jest szeroka. Obejmuje ona informacje z zakresu prawidłowego odżywiania się nie tylko dla dorosłych, ale również i dzieci. Program warsztatów skierowany jest więc do różnych grup i dlatego jest uniwersalny.


Frank Uszko
Prezes Danone Sp. z o.o.


Społeczna odpowiedzialność biznesu to… odpowiedzialne zarządzanie firmą czyli podejmowanie działań łączących interesy firmy i społeczeństwa we wszystkich obszarach aktywności biznesowych – społeczeństwie, środowisku, miejscu pracy oraz rynku. Jest to zatem ciągłe poszukiwanie najlepszych rozwiązań zarówno w działaniu na rzecz rozwiązywania problemów społecznych czy środowiskowych jak i doskonalenie sposobów zarządzania i prowadzenia biznesu z pożytkiem zarówno dla firmy jak i związanych z nią interesariuszy.


Naszymi priorytetami w tym zakresie są… działania na rzecz społeczeństwa skoncentrowane na walce z niedożywieniem dzieci oraz działania środowiskowe, których celem jest minimalizowanie naszego wpływu na środowisko naturalne.


Zasady społecznej odpowiedzialności biznesu realizujemy w następujących obszarach naszej działalności:
•     działania na rzecz społeczeństwa skoncentrowane na walce z niedożywieniem dzieci prowadzone w programie „Podziel się Posiłkiem” oraz poprzez „Mleczny Start” produkt opracowany w odpowiedzi na potrzeby żywieniowe dzieci, który dzięki modelowi biznesowemu Partnerstwa dla Zdrowia (Danone, Biedronka, Lubella, Instytut Matki i Dziecka) jest dostępny dla rodzin o bardzo niskich dochodach
•     działania na rzecz ochrony środowiska skupione na redukcji emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu wartości oraz redukcji zużycia wody i energii
•     odpowiedzialne zarządzanie w ramach 2 obszarów działania firmy – jako miejsca pracy i działań rynkowych


Nasze działania w zakresie odpowiedzialności społecznej biznesu zostały zauważone przez… środowisko zajmujące się działaniami CSR, czego wyrazem może być fakt, że nasz Raport Odpowiedzialności Społecznej i Środowiskowej zajął I miejsce w IV edycji konkursu Raporty Społeczne. 2010. Otrzymaliśmy również min. nagrodę w konkursie prowadzonym w ramach kampanii „Praca na czysto” prowadzonym przez Ministerstwo Środowiska za włączenie zasad zrównoważonego rozwoju do strategii firmy.


Gary Haigh
Prezes Zarządu Kompanii Piwowarskiej


Społeczna odpowiedzialność biznesu dla naszej firmy to... Odpowiedzialne działanie biznesu jest kluczowym dla zapewnienia zrównoważonego rozwoju samej firmy, ale również dla jej partnerów biznesowych i społecznych, bez których nie moglibyśmy funkcjonować. Podejmując decyzje biznesowe kierujemy się w Kompanii Piwowarskiej zasadami etycznymi czy środowiskowymi, przy założeniu ograniczonych zasobów i optymalizacji ich wykorzystania. Taka filozofia działań narodziła się w Grupie SABMiller, do której należymy.


Naszymi priorytetami w tym zakresie są... W Polsce działamy zgodnie z priorytetami zrównoważonego rozwoju już od lat i można powiedzieć, że wpisują się one już nie tylko w strategię, ale również w kulturę Kompanii Piwowarskiej. Priorytety te obejmują m.in.: przeciwdziałanie nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu, zwiększanie produkcji piwa przy wykorzystaniu mniejszej ilości wody, zmniejszanie zużycia energii i emisji dwutlenku węgla, poszanowanie praw człowieka czy działania na rzecz społeczności. Dziś nie mówimy już o pojedynczej odpowiedzialności firmy – patrzymy globalnie, bo sami, wspólnie z naszymi partnerami biznesowymi i społecznymi, jesteśmy częścią tego ekosystemu.


Zasady społecznej odpowiedzialności biznesu realizujemy w następujących obszarach naszej działalności... Dzięki działaniom w ramach inicjatywy społecznej „Warto być za!” finansowe wsparcie otrzymało już od nas kilkanaście tysięcy osób wykluczonych społecznie. Wśród aktywności nadal kładziemy nacisk na akcje promujące odpowiedzialne spożywanie alkoholu. Flagową inicjatywą KP w tym obszarze jest program „Sprawdź promile”, który opiera się na mechanizmie pozwalającym zainstalować alkomat w telefonie komórkowym. Jako firma społecznie odpowiedzialna, musimy mieć pewność, że nie tylko my postępujemy według przyjętych wytycznych, ale podobnie czynią nasi partnerzy biznesowi, a nawet nasi konkurenci. Rozbudowując nasze browary, wprowadzając nowe technologie i optymalizując gospodarkę surowcami, dbamy nie tylko o poprawę naszych wyników ekonomicznych, ale także o to, by inwestycje te były przyjazne środowisku naturalnemu.
Nasze działania w zakresie odpowiedzialności społecznej biznesu zostały m.in. zauważone i nagrodzone… w Rankingu Idealnych Pracodawców 2010 przeprowadzonego ostatnio przez Universum Polska oraz przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu i PricewaterhouseCoopers – Ranking Odpowiedzialnych Firm 2010 i 2009.


Edward Mojeścik
Wicedyrektor Sprzedaży w Polsce, Procter & Gamble DS Polska Sp z o.o.


Społeczna odpowiedzialność biznesu dla naszej firmy to... jeden ze sposobów realizowania misji P&G, która polega na rozumieniu i poprawie jakości życia konsumentów w większej ilości miejsc na świecie w sposób bardziej kompleksowy.


Naszą misję realizujemy dwutorowo: poprzez dostarczanie najwyższej jakości produktów i usług oraz właśnie poprzez działania z zakresu odpowiedzialności społecznej.


Naszym priorytetem w tym zakresie jest... dostarczanie produktów oraz usług najwyższej jakości i wartości, podnoszących jakość życia konsumentów na całym świecie, zarówno teraz, jak i w przyszłości. Działając zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, stale doskonalimy swoje produkty, aby były przyjazne dla środowiska i jednocześnie spełniały jakościowe i ekonomiczne oczekiwania konsumentów. Przykładem jest innowacyjny proszek do prania Ariel 30˚ C, który pozwala oszczędzać podczas prania nawet do 40% energii, a także ładowarki do golarek Braun, które dzięki technologii „smart plug” pozwalają na redukcję zużycia energii aż o 64% w stosunku do standardowych golarek elektrycznych. Siłę i popularność marek P&G wykorzystujemy także w naszej działalności społecznej, m.in. poprzez programy marketingu społecznie zaangażowanego, takie jak „Podaruj Dzieciom Słońce” czy Pampers-UNICEF „1 paczka – 1 ratująca życie szczepionka”.
Zasady społecznej odpowiedzialności biznesu realizujemy w następujących obszarach naszej działalności... Ponieważ odpowiedzialność jest wpisana w misję P&G, toteż dokładamy wszelkich starań, aby zasady odpowiedzialnego biznesu realizować we wszystkich obszarach działalności firmy. Począwszy od innowacyjnych, najwyższej jakości produktów, które nie tylko poprawiają jakość życia konsumentów, ale są również przyjazne dla środowiska, poprzez zarządzanie zasobami ludzkimi oraz wymaganie od pracowników najwyższych standardów etycznych, aż po angażowanie się w działalność społeczną – we wszystkich tych obszarach P&G stara się być liderem odpowiedzialnego biznesu – tak w Polsce, jak i na całym świecie.


Nasze działania w zakresie odpowiedzialności społecznej biznesu zostały zauważone przez... naszych interesariuszy oraz niezależnych ekspertów. W 2010 roku zajęliśmy pierwsze miejsce w organizowanym przez Forum Darczyńców rankingu „Lider Filantropii” w kategorii firm, które przekazały najwięcej środków na cele społeczne. W „IV Rankingu Odpowiedzialnych Firm 2010”, którego organizatorem jest Dziennik Gazeta Prawna, zajęliśmy 1 miejsce w kategorii „Firma zaangażowana społecznie” oraz 3 miejsce w rankingu generalnym. P&G jest również stale obecna w Raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” wydawanym corocznie przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. W tegorocznej edycji raportu jako „dobra praktyka” wyróżniony został program Pampers-UNICEF „1 paczka – 1 ratująca życie szczepionka”, w ramach którego konsumenci wybierając produkty marki Pampers pomagają walczyć z tężcem noworodkowym w krajach rozwijających się.

tagi: FMCG , Społeczna Odpowiedzialność Biznesu , HURT&DETAL ,